5 anledningar till varför din B2B-marknadsföring bör vara always-on

En always-on marknadsföringsstrategi (AOM) innebär att du med hjälp av relevanta digitala kanaler såsom exempelvis sociala medier, e-post och sökmotorer bygger upp en process av automatiserade aktiviteter. Dessa kommunicerar kunden med riktat och relevant innehåll i samtliga steg av kundresan från behovsidentifiering till köp och ambassadörskap.

Helt enkelt en process av digitala marknadsföringsaktiviteter som jobbar för dig 24/7 när dina kunder söker efter (eller behöver) dina tjänster. Låter det komplicerat och dyrt? Nä, det krävs lite kunskap, pyssel och kärlek bara, men det är värt det!

Visste du att 72% av beslutsfattarna inom B2B gör affärsrelaterad research på kvällarna? Och att 51% gör det på helgerna?

Här har vi samlat våra fem starkaste argument för varför du som jobbar inom B2B borde anamma always-on marknadsföring!

1. Du skapar en ökad varumärkesmedvetenhet och når dina framtida kunder när de är redo att köpa.

Känns säljprocessen ibland som ett enda långt maratonlopp utan någon som helst målgångsvittring? Vi vet att produkterna inom B2B kan vara komplexa och att säljcyklerna därav kan variera från enstaka dagar till flera år. Under denna period kan potentiella kunder komma i kontakt med ditt företag vid flera olika tillfällen och kanaler (så kallade touchpoints) innan de slutligen fattar ett köpbeslut. Vid längre säljcykler är det viktigt att ha en kontinuerlig synlighet genom hela kundresan vid så många relevanta touchpoints som möjligt.

Visste du att det tar i genomsnitt 6-8 exponeringar av ditt erbjudande för att generera ett lead inom B2B?

Genom att säkerställa att ditt varumärke är synligt och att du alltid kommunicerar träffsäkert, relevant och värdefullt innehåll i respektive steg i kundresan skapar du varumärkesmedvetenhet och bygger förtroende. När kunden väl är redo för ett köpbeslut så kommer ditt varumärke vara top-of-mind och det blir troligtvis ditt företag som kunden väl hör av sig till. Med ett mer kortsiktigt kampanjbaserat tillvägagångssätt hade du riskerat att missa flertalet av dessa kunder eftersom du bara kommunicerat under en kortare period av säljcykeln.

2. Du får fler relevanta leads genom kundanpassat och värdeskapande innehåll.

Ger inte dina formulär på webben lika många leads som du önskar? Gör din hemläxa och kommunicera även i de tidigare stegen i kundresan så kommer det troligtvis att gå bättre. Det är vanligt att börja i fel ände och slänga ett formulär i ansiktet på sina potentiella kunder för att hoppas fånga någon som är intresserad och sen lämna det därhän. Det behöver inte vara helt fruktlöst, men det kan vara en god idé att reflektera över var i kundresan som kunden befinner sig i vid besöket. Även om du har en välfungerande webbplats eller landningssida kan kunden känna att den inte har tillräckligt med kunskap om ditt företag och era styrkor eller ens varför den behöver produkten i fråga, för att dela med sig av sina kontaktuppgifter.

Genom att kommunicera ett värdeskapande innehåll som är anpassat till det steg kunden befinner sig i köpprocessen där och då, så bibehåller du intresset under hela köpresan och skapar mer kvalitativa leads. I de första stegen av kundresan kan till exempel kunskapsgivande innehåll vara mer värdefullt medan produktfördelar och tydliga call to actions är mer effektivt ju närmare kunden är ett köpbeslut.

Varför inte testa en sekvens av intresseväckande annonser innan du leder in till landningssidan, eller riktade formulärannonser mot de som redan besökt din webb (så kallad retargeting). Helt enkelt: tänk dig in i kundens situation och assistera behjälpligt med värdefullt och problemlösande innehåll vid rätt tillfälle så kommer kunden höra av sig per automatik!

3. Det är ett utmärkt komplement till övriga sälj- och marknadsföringsaktiviteter.

Always-on-marknadsföring (AOM) ska inte alltid helt och hållet ersätta all den marknadsföring som du genomför, tvärtom! Att kombinera digital kommunikation med klassiska sälj- och marknadsaktiviteter (som till exempel mässor, events och personlig försäljning) kan snarare skapa synergieffekter och gynna varandra. Med ett leadsfrämjande system av digital kommunikation ger du dina säljare bättre förutsättningar för att skapa nya affärer med de leads som samlats in. No more trista kalla samtal! Dessutom kan den ökade varumärkeskännedomen vara guld värd när kunden dyker upp vid er monter på mässan några månader senare. No icebreakers needed!

4. En jämn tillströmning av nya kunder istället för toppar och dalar!

En stor fördel med AOM är att det genererar en mer förutsägbar och jämn tillströmning av leads och försäljning istället för de toppar och dalar som oftast uppstår vid mer traditionell kampanjbaserad marknadsföring. En jämnare försäljning och tillströmning gör det lättare att planera bemanning och säljresurser och kan bidra till en mer stabil och långsiktig tillväxt för din verksamhet.

På det här sättet får du också möjlighet att genom löpande insamling av data få en förbättrad och mer omfattande insikt i dina kunders beteenden och preferenser.

5. Dina marknadsföringskostnader minskar, men inte effekten - tvärtom!

Sluta spendera din marknadsföringsbudget på dyra och svårmätbara kampanjer. Med en AOM-strategi får du mer bang for the buck. Denna strategi kommer minska dina kostnader genom att du:

  • Enbart riktar kommunikationen mot relevanta målgrupper och således undviker onödiga annonskostnader för exponering mot personer som inte är intressanta för din produkt.
  • Med löpande effektmätning och analys av strategin får bästa möjliga resultat över tid. Med A/B-testning av annonser effektiviserar du till exempel annonseringen genom bättre annonsranking och ökad klickfrekvens.
  • Med det långsiktiga relationsbyggande arbetet skapas fler återkommande kunder och därav ökad avkastning av dina investerade pengar.

Testa, utvärdera, testa igen!

Slutligen behöver du veta en sak, det är att en always-on-marknadsföringsstrategi aldrig är färdig. Det är liksom det som är meningen! Den kräver ständiga justeringar och optimeringar för att fungera optimalt. Men det är också det som gör den effektiv och välfungerande för att bygga din långsiktiga tillväxt. Det är enbart genom att våga testa olika taktiker och vara noggrann med att mäta resultatet som du lär dig vad som fungerar och vad som behöver förbättras. Var öppen för att experimentera och prova nya saker, och var inte rädd för att göra misstag. Det viktigaste är att du kontinuerligt utvärderar din strategi och anpassar den baserat på resultaten.

Vill du ha hjälp att komma igång med din digitala marknadsföring?

Ange dina kontaktuppgifter nedtill så hör vi av oss!

Tack! Vi kontaktar dig så fort som möjligt!
Thank you! I will get back to you as soon as possible!
Best regards//
Joacim Björkvall
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Ladda hem whitepaper

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Download whitepaper

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Mer läsning

More inspiration

kontakt
Contact
By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.