Varumärkespositionering som stöd för Memos tillväxt i industrisektorn

Memo tillverkar plastdetaljer genom formsprutning. Konkurrensen är hård både i Sverige och utomlands. Men Memo har branschunika värden som behövde förmedlas till industrin. Vi utvecklade en ny grafisk form och ny positionering som ökat kännedomen om varumärket.

Utmaning

Trots starkt kunnande och formsprutningsmaskiner i toppklass lät Memos stora tillväxt vänta på sig. Företaget hade dessutom produktionskapaciteten som krävdes för att klara en ökad efterfrågan. Det gällde bara att nå ut effektivare till marknaden med sina budskap.

Lösning

Vi såg tidigt att Memo skiljer sig från många konkurrenter. Man är mer än en tillverkare av ”plastdetaljer”, man är tillverkare av komponenter för avancerade industriprodukter. Tillsammans med Memo etablerade vi den nya positionen som stöd för ökad tillväxt.

Memos logotyp innehållande orden "Memo - Polymer components".

Logotyp. Den nya logotypen ger en industriell känsla. Snedstrecket symboliserar framåtsträvande och går igen i bokstaven E, en subtil detalj som lyfter helhetsintrycket.

Brandbook som beskriver användningen av färger i memos grafiska profil samt användning av logovarianter.

Tagline. Nya ”Polymer components” bär flera varumärkesvärden. Polymer framhäver materialkunnandet. Components betonar produkternas användningsområde. Språkvalet påvisar den internationella räckvidden.

En illustration av en robotarm.

Symbol. Robotarmen illustrerar Memos industriella kunnande. Ingen konstruktion är för komplex för att kunna konstrueras och produceras till perfektion.

En illustration som exemplifierar att polymerer är lättare än metall och möjliggör nättare konstruktioner.

Metallersättning. Polymerer är lättare än metall och möjliggör nättare konstruktioner. Sammantaget gör det Memos komponenter betydligt lättare än konventionella metallkomponenter, vilket vi illustrerade effektivt med en fiktiv konstruktion.

En illustration av spänningskoncentrationer i komponenterna.

Illustration. Genom att illustrera spänningskoncentrationer i komponenterna framställde vi det noggranna kvalitetsarbetet och förstärkte samtidigt intrycket av teknisk kompetens.

Ett galleri av annonsenheter som använts på Memos sociala medier.

Smartare. Lättare. Grönare. De viktigaste kundvärdena för Memos teknikkomponenter var huvudbudskapet för annonser i sociala medier, med primärt syfte att locka besökare till Memos mässmonter.

Skiss över Memos varumärkesbrandade mässmonter.

Mässmonter. Det nya budskapet och grafiska uttrycket ramade in Memos mässnärvaro på ett attraktivt sätt, vilket också avspeglades i antalet monterbesökare och givande samtal.

Vad skulle få ditt varumärke att lyfta?

Ange dina kontaktuppgifter nedan så diskuterar vi!

Tack! Vi kontaktar dig så fort som möjligt!
Thank you! We will get back to you as soon as possible!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Ladda hem whitepaper

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Download whitepaper

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Mer läsning

More inspiration

kontakt
Contact