En his(s)nande VR-upplevelse - Film för produktlansering av mjukstartare

Case: Produktlanseringsfilm till ABB för lansering av softstarters

En softstarter, eller mjukstartare, är en produkt ingår i ABBs lågspänningsprodukter och verkar mot slitage på utrustning som startas och stoppas ofta, så som pumpar, löpande band och rulltrappor. För att relansera produkten PSTX, ABBs mest avancerade mjukstartare behövdes en kreativ kampanj som inte bara visade vad teknikern gör utan även skapar uppmärksamhet i sociala medier och på mässor.

Ett kreativt koncept som skulle fungera både digitalt och på fysiska event

byBrick Interface uppdrag var att arbeta fram ett kreativt koncept som både skulle fungera digitalt och på fysiska event. En mjukstartare kan göra stor skillnad genom att undvika kostsamma driftstopp och andra problem, och detta ROI-värde var ett viktigt budskap att visa upp i kampanjen.

En hisnande VR-upplevelse

Vi ville skapa en oförglömlig upplevelse och valde därför att synliggöra nyttan med en mjukstartare genom en specialbyggd Virtual Reality-upplevelse. Istället för att prata om produkten ville vi att människor skulle få uppleva och känna produkten, eller snarare uppleva hur det är utan produkten.

Hur skulle en hiss utan mjukstartare fungera?

VR-upplevelsen börjar med att användaren står i en hiss i Skrapan i Västerås. Först får personen åka en våning med mjukstartare, för att sedan höra en högtalarröst berätta hur den plötsligt kopplas ur. En sekund senare får de åka i en hårdstartande hiss. Närmare bestämt högt upp bland molnen på några sekunder!

För att ta det ett steg ytterliggare och skapa en snackis, riggade vi upp VR-lösningen i den riktiga hissen och lär förbipasserande människor komma in och testa. Den riktiga hissen lämnade aldrig bottenvåningen.

Film för att locka besökare till kampanjsidan

Sedan filmade vi människors reaktioner och använde filmen för att locka in besökare från sociala medier till kampanjsidan. För att skapa kontaktytor mellan besökarna och ABB byggde vi även en kalkylator där besökaren kunde se vinningen av att investera i en mjukstartare. Ett preliminärt resultat visas direkt på skärmen men man kan även beställa en djupare analys via e-mail. Under events kan ABB använda samma VR upplevelse i mässmontrarna för att locka besökare att prata om mjukstartare.

Tack! Vi kontaktar dig så fort som möjligt!
Thank you! We will get back to you as soon as possible!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Ladda hem whitepaper

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Download whitepaper

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Mer läsning

More inspiration

kontakt
Contact