Intervju med Mats

 Mats är en av grundarna till byBrick Management och har ett långt förflutet inom konsultbranchen, både som konsult och som företagsledare. Med snart 30 år i konsultbranchen så har han jobbat med både IT och verksamhetsutveckling i ett stort antal projekt och verksamheter.

Berätta vem är du Mats? 

Jag är en Linköpingsgrabb uppväxten på Östgötaslätten och flyttade med min familj till Västkusten 2006. Familjen består av min fru Bea, fyra barn och fem barnbarn. Vi bor på Hönö utanför Göteborg där vi stormtrivs med närheten till havet och båtlivet. Förra året köpte vi en lite större båt där vi gärna tillbringar semester och helger ute i en fin naturhamn. Mina kollegor tycker nog att jag är lite av en tekniknörd, jag gillar att testa den senaste digitala tekniken och framförallt vill jag förstå hur den kan skapa nytta och värde.

 Hur kommer det sig att du startade byBrick Management? 

Jag har jobbat i konsultbranschen i snart 30 år och för 7 år sedan startade jag byBrick Management tillsammans med Rolf och Ronald. Den främsta anledningen var att få möjligheten att driva och leda en verksamhet på det sätt som jag själv trivs med. För mig är ledarskapet och kulturen i ett bolag det som till stor del avgör hur väl man lyckas i både med- och motgångar. Att vara transparent, öppen och ärlig, och att lita på människor är viktigt för mig och det bygger byBrick sin värdegrund på.

 Vilka områden tycker du byBrick är starkast inom? 

Vår styrka är de fantastiska människorna som jobbar i vårt bolag. Erfarna och med stor passion för att förändra och utveckla människor och organisationer. Vår specialistkompetens ligger i områdena Service Management och Portfolio Management med fokus på att driva den digitala transformationen hos våra kunder. Vi förstår både IT och verksamheten, och vi har förmågan att lyckas med förändringsarbeten just för att vi kan hantera och prioritera frågor både kopplat till verksamhetens utmaningar och de möjligheter som den digitala transformationen skapar.

 Har du själv arbetat som konsult och inom vilket område?

Jag har en ganska bred profil och har drivit projekt och uppdrag både inom IT och verksamhetsutveckling. Jag jobbar ofta i uppdrag i gränslandet mellan verksamhet och IT då jag har en teknisk bakgrund inom IT men också förmågan att förstå verksamhetens behov av utveckling. Exempelvis upphandling av verksamhetssystem, införande av nya arbetssätt och processer med hjälp av digitala lösningar. Jag jobbar också med ledning och styrning och hjälper ex. ledningsgrupper med mål och visionsarbete för att skapa en tydlig målbild och strategi för vart verksamheten ska och hur IT ska stötta den digitala resan.

 Vad tror du blir den viktigaste utmaningen för era kunder på 3 års sikt kopplat till digitalisering och IT?

Tekniken utvecklas hela tiden, digitaliseringen går med en rasande fart och det finns hela tiden nya möjligheter att skapa företag som gör affärer på ett helt nytt sätt. Samtidigt som de etablerade verksamheterna sitter lite fast i befintliga strukturer och kulturer. Tekniken är egentligen inte något problem längre, för våra kunder är den största utmaningen att kunna förändra och utveckla sina verksamheter tillräckligt fort för att möta de nya utmanarna på marknaden. För detta krävs ett tydligt ledarskap, en målbild som alla kan förstå, och förstås förmågan att kunna omsätta den digitala tekniken till verksamhetsnytta och värde för kundens kund.

Dina tre bästa tips till en person som ansvarar för den digitala tranformationen?

  • Se till att ha en målbild och strategi som är väl förankrad i högsta ledningen.
  • Våga utmana befintliga strukturer och testa ny teknik och nya arbetssätt.
  • Involvera verksamheten och lyft fram de goda exemplen.

Länk till blogg som du skrivit

Jag har genom åren jobbat en hel del med offentlig sektor och där finns stora möjligheter till förbättring och effektivisering genom digitaliseringen. Det hittar man också en hel del goda exempel, t.ex. inom socialt arbete som vi kan lära oss av i både privat och offentlig sektor.

Länk till bloggen Digitalisering av socialt arbete