Close
Management Konsultprofiler Camilla Tuneberg

Intervju med Camilla

Camilla brinner för att inspirera andra människor i det vardagliga arbetet och arbeta med förändringsledning, ledarskapsutveckling och verksamhetsutveckling på ett engagerat sätt. Hon har en lång bakgrund inom ledarskap och förändringsledning i olika positioner och som managementkonsult. I sin roll som konsult har hon erfarenhet av olika sorters utvecklingsuppdrag, projektledning och utredningsarbete - alltid med kundens bästa i fokus.

Berätta lite mer om dig själv Camilla

Jag är en levnadsglad, trygg och ganska energifull person som är gymnasielärare i grund och botten, vilket nog bidrar till att jag alltid är mån om att alla ska förstå mig och bli inspirerade. Sedan har jag under mitt arbetsliv glidit in och ut ur olika sorters organisationer och företag och även positioner. Jag har arbetat en lång period inom idéburen sektor, där jag också fick upp ögonen för ledarskapsfrågor i kombination med förändringsledning och insikten om att mitt stora intresse för individers utveckling och hur rätt ledarskap kan få människor att blomstra utifrån deras potential.

Privat har jag en son som är född 2005. Jag är en nyfiken människa och tycker det är så spännande att utforska nya träningsformer och är inte sen med att ta en joggingtur på resor för att upptäcka nya sidor av städer och byar.

Vilka områden tycker du är mest intressant att jobba med hos era kunder?

Jag gillar att få driva olika projekt, utredningar och förändringsarbeten, men viktigast är ändå interaktionen med människorna jag arbetar med. Att som konsult få möjligheten att vara med och göra en insats som kan bidra till en förändring eller ett arbete där det med tydlighet går att arbeta med insatser där medarbetare ser sin del i förändrings- och kulturarbete genom delaktighet och förståelse. Kan jag skapa processer och planer som blir pedagogiska, begripliga och genomförbara samt stötta ledare att utvecklas i deras ledarskap så upplever jag att jag har bidragit till kunden.

Vilka upplever du är kundernas vanligaste utmaningar inom dessa områden? 

Att inte lägga tid på att få med sina medarbetare på resan. I en digital transformation, förändringsledning eller organisationsutveckling generellt, är det så viktigt att inte bara fokusera på det tekniska bitarna, utan att få med den mjuka sidan med människorna som ser värdet av och deras egen del i förändringsarbetet och hur de ska passa in i det färdiga resultatet på andra sidan.

Vilken specialistkompetens har du?

Jag tror att jag är duktig på att känna in de medarbetare jag arbetar med, se dem och förstå vad kunden vill ha. Jag tror också att jag har en bra förmåga dels i kunskap om förändringsledning, utredningsarbete och organisationsutveckling, dels i att få med och inspirera människor under arbetet.

Vad tror du blir den viktigaste utmaningen för era kunder på 3 års sikt kopplat till förändringsledning?

Att få med alla till att vilja förändras och inse vikten av att utvecklingen kommer att gå fort. Jag tror och hoppas att förändringsledningen kommer att bli mer accepterad som en nödvändig del i den digitala transformationen.

Vilka är dina tre bästa tips i förändringsarbetet?

  • Våga be om hjälp och involvera människor inom eller utanför organisationen som kan vara ett bra stöd och bidra till att organisationen ”walk the talk” och omsätter idéer till handling.
  • Involvera och engagera medarbetarna, men säkerställ att ledningen är de som hela tiden supportar och driver förändringen samt att cheferna i de olika leden har stöd. Låt det ta tid och tillåt de mjuka delarna i en förändring på ett sunt sätt få ta plats.
  • Informera mer. En av de största utmaningarna i ett förändringsarbete är att information går ut för sällan och medarbetare inte känner sig inkluderade och insatta i vad som sker.