
Idag har vi olika sätt, metoder och ramverk samt en uppsjö av verktyg som hjälper oss att hantera i stort sett allt. Från ett ledningsperspektiv riskerar vi då bli lurade in i en falsk trygghet av kontroll, eftersom vi hanterar alla olika aspekter. Och är det inte så att, om man kontrollerar alla delar, även innebär att man har kontroll över totalen?
Att förstå status, kostnader och framgång av projekten i portföljen möjliggör för oss att hantera frågor kring tidsåtgång, leveransplaner och resurser inom portföljen. När vi tittar på applikationer och/eller tjänster kan vi definiera de olika milstolpar för livscykeln, de berörda verksamhetsdelar, processer och/eller förmågor. På så sätt kan vi analysera eventuella gap eller överlapp gällande applikationer eller tjänster. Detta hjälper oss att förstå om vi har de rätta tjänsterna och applikationerna för våra verksamhetsområden. Genom att kika på de strategiska målen kan vi identifiera de verksamhetsinitiativ och tjänster som stödjer dessa, samt förstå om vi bör anpassa vår dagliga verksamhet för att bättre möta strategin.
Att integrera olika portföljer genom relationer mellan strategier
- Hur ser det ut med beroenden mellan dessa portföljer?
- Tar vi med leveransplaner från olika projekt när vi undersöker huruvida ett verksamhetsinitiativ möter de strategiska målen?
- Tar vi med investeringsbehovet kring tjänster och applikationer när vi utvärderar konsekvenser av ett försenat projekt eller strategiskt initiativ?
- Förstår vi vikten av nyckelresurserna relaterade till både projektens och de operativa åtagandena?
Genom att integrera de olika portföljer som man hanterar, genom att förstå de beroenden mellan de individuella mekanismer, genom att ta ett helhetsperspektiv på alla aspekter som påverkar våra beslut, kan vi förbättra våra taktiska planer och roadmap. Vi vet att dessa beroenden finns, vi behöver bara hitta ett sätt att visualisera dessa relationer och ta beslut som tar hänsyn till dessa.
Därför är Integrated Portfolio Management någonting du borde bry dig om när du sätter strategin...

Ronald är en professionell och uppskattad rådgivare och utbildare inom Service Management-området, som coachar både kunder och kollegor till excellens. En passionerad och inspirerande förändringsledare med över 20 år i branschen.