Management Konsultprofiler Daniele Cassani

Intervju med Daniele

Daniele är en erfaren projektledare och affärsutvecklare inom digitala tjänster, med speciellt fokus på Automotive. Han har en djup förståelse för utmaningarna och begränsningarna inom IT, hur man övervinner dem och använder dem för att skapa värde för verksamheten. Daniele motiveras av att använda sin kunskap och kompetens genom att driva komplicerade program med fokus på IT-lösningar och dess inverkan på affärsverksamheten. 

Berätta lite mer om dig själv Daniele

Jag är också fotograf vilket innebär att jag kan se en helhetsbild men också fokusera på minsta detalj för att nå resultat.

Vilka områden tycker du är mest intressant att jobba med för dina kunder?

 Jag trivs mest att jobba med utveckling av digitala tjänster med fokus på affärs- och kommersiella aspekter. En digital tjänst måste skapa ett värde, och jag tycker alltid att det är intressant att analysera vem som nyttjar värdet och hur det kan maximeras.

 Vad upplever du är kundernas vanligaste utmaning inom dessa områden?

Största utmaningen är alltid att balansera värde och kostnad . Som exempel kan nämnas de digitala tjänster som är på väg in i core businessen inom automotivesektorn men då det fortfarande saknas kompetens och konfidens gör det att det kan finnas osäkerhet i beslutsprocessen. Kunderna måste skapa en digital strategi för att kunna göra ett tydlig businesscase för de digitala tjänsterna.

Vilken specialistkompetens har du?

Affärsutveckling inom digitala tjänster som härstammar från år av erfarenhet av businessanalys, planering och design av digitala tjänster, främst inom Automotive. Men projektledning är min core competence och jag har jobbat som Projekt- och Programledare både inom IT och verksamhet sedan början av 2000-talet.

 Vad tror du blir den viktigaste utmaningen för era kunder på 3 års sikt kopplat till digitalisering och IT?

Att skapa en strategi för  de digitala tjänster man utvecklar som förtydligar mål, främsta fokusområden och vilka kunder och/eller partners som kommer dra nytta av tjänsterna. Men, den viktigaste frågan är framförallt hur man tjänar eller sparar pengar med hjälp av de tjänster man väljer att utveckla och lansera. 

 Dina tre bästa tips till en person som ansvarar för den digitala tranformationen

  • Identifiera vad man vill åstadkomma och målet med de digitala tjänsterna.
  • Skapa en strategi över vilken prioritering som gäller, hur man kommer till målet samt vilka investeringsområden man skall fokusera på.
  • Förstå hur man kapitaliserar på förändringen, vart ligger värdet och hur tjänar vi pengar?