Utmaning
Lindex letar ständigt efter nya sätt att förbättra servicen och upplevelsen för kunderna. De ville därför bygga en app med ambitionen att skapa en sömlös upplevelse mellan kundens fysiska och digitala upplevelse.
Uppdrag
Vårt uppdrag var att hjälpa Lindex att skapa en ny mobilapplikation för både Android och iOS. Lindex hade behov av att ta in extern expertis på apputveckling för att förstärka det interna teamet. byBrick Interface, som har långvarig erfarenhet av apputveckling, blev därför anlitade som resursförstärkning. I projektet har byBrick Interface främst ansvarat för användargränssnittet och bidragit till den tekniska specifikationen.
En viktig aspekt för Lindex har varit att ha en utvecklingsprocess som kontinuerligt fångar upp kundfeedback, för att kunna skapa en ännu bättre produkt.
"Vi har fått in mycket feedback och förslag från kunder tack vare att vi byggde in en feedbackfunktion i appen. Förslagen tar vi med oss i utvecklingen av version två. Feedbacken har varit övergripande positiv.”, säger Linda Johansson, Digital business developer på Lindex.
Lösning
Appen togs fram som ett komplement till Lindex webb i syfte att förbättra kundupplevelsen. Lösningen innebär att kunder kan handla direkt i mobilen, ta del av erbjudanden, samla bonus och se orderstatus. Dessutom kan man skanna ett plagg i butik och få fram information om tillverkning, material, tvättråd samt se vilka andra butiker som har plagget i lager.
För att skapa en sömlös upplevelse mellan den fysiska och digitala världen var det viktigt att kunden skulle ha samma önskelista och varukorg i alla kanaler. Därför kan nu kunden spara sin önskelista på webben, fortsätta fylla på produkter i appen, därefter gå in i en fysisk butik och be dem plocka ihop ordern för att sedan betala i butiken.
Resultat
Appen lanserades framgångsrikt i både Norge och Sverige, och hamnade redan efter några dagar etta på AppStore med tiotusentals nedladdningar.
”Jag har en klart positiv upplevelse av samarbetet med byBrick. Teamet är väldigt kompetent och trots att vi haft ett geografiskt avstånd har det fungerat väldigt bra. Vi kommer fortsätta samarbeta framöver”, säger Linda Johansson, Digital business developer på Lindex.

Lindex är en modekedja med cirka 5000 anställda, cirka 480 butiker på 18 marknader i Norden, Baltikum, Centraleuropa, Balkan och Mellanöstern. Förutom försäljning i butik säljer Lindex även mode via sin Shop Online i 28 länder. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom dammode, underkläder, barnkläder och kosmetik.
ABB ville hitta ett sätt att använda den senaste tekniken för att väcka intresse för produkten, både hos potentiella kunder och för att nå ut till framtida medarbetare.
VR-simulering för ABBInficon har en produkt som detekterar gasläckor, som heter IRwin® Methane Leak Detector. byBrick fick i uppdrag att skapa en IoT-applikation som ansluter trådlöst till den enheten så att det går att fjärrstyra den från sin mobila enhet och samla in mätdata.
IoT app för Inficon
