Interface Case Säljande webbplats för Sordin

Säljande webbplats för Sordin

Bakgrund

Sordin är världsledande på skyddsutrustning ”från axlarna och uppåt”. Företaget tillverkar främst hörselkåpor och visir för bland annat gruvindustri och bygg och anläggning, men också för jakt och för militärt bruk.

Bolaget stod inför en stor omställning då man skulle gå från att vara underleverantör till OEM-kunder till att marknadsföra och sälja sina produkter under eget varumärke direkt till återförsäljare. Denna omställning gjorde att de behövde både en ny produktfokuserad webbplats och ett lyft av sitt varumärke och grafiska uttryck.

Uppdrag

Vårt uppdrag var att ta fram Sordins nya webbplats för att tydliggöra produktutbudet gentemot presumtiva återförsäljare. Som en del av uppdraget såg vi även över företagets logotyp och grafiska profil. Uppdraget omfattade också att titta på produktpaketering för att förtydliga erbjudandet. Webbplattformen behövde tas fram fort och vara framtidssäkrad och lätt att bygga vidare på.

Lösning

För att snabbt kunna möta Sordins behov rekommenderade vi en ny webbplattform utifrån vårt paketerande erbjudande till produktbolag.

Lösningen baseras på Piranha CMS som bygger på öppen källkod vilket gör webbplatsen lätt att vidareutveckla och Sordin är inte inlåsta hos en enskild leverantör. Det användarvänliga administrationsgränssnittet i den nya lösningen möjliggjorde att Sordin idag kan sköta sin webbplats helt på egen hand.

Sordins produkterbjudande kategoriserades tydligare och produktsidor togs fram med byBrick Interface produktdatabas Pike som motor. Detta skapade en effektiv lösning för att enkelt administrera produkterna på Sordins webbplats och i framtiden finns möjlighet att använda samma data för att skapa exempelvis appar eller produktkataloger.

Parallelt med webbutvecklingen jobbade byBricks designteam med varumärket, budskap och digital grafisk profil och tog fram en ny logotyp för att renodla deras varumärke i digitala kanaler.

Resultat

Sordin fick en flexibel, fullskalig lösning som är lätt att hålla uppdaterad med den information som behöver kommuniceras till deras underleverantörer och omvärlden i stort. Den nya grafiska profilen och webbplatsen har fått ett väldigt gott mottagande och webbredaktörerna uppskattar att sajten både är flexibel och lätt att administrera.

Sordin har fått ett tydligare varumärke och produkterna har en enkel och naturlig struktur med ”var sak på sin plats”.

Sordin är en global leverantör med mer än 30 års erfarenhet av att utveckla, tillverka och sälja personlig skyddsutrustning för skydd ovanför halsen.

Erik Stridell Business Developer
Johan Ekholm Project Manager