Interface Case Produktlanseringsfilm till ABB för lansering av softstarters

Produktlanseringsfilm till ABB för lansering av softstarters

Syfte och utmaning

En softstarter, eller mjukstartare, är en produkt ingår i ABBs lågspänningsprodukter och verkar mot slitage på utrustning som startas och stoppas ofta, så som pumpar, löpande band och rulltrappor. För att relansera produkten PSTX, ABBs mest avancerade mjukstartare behövdes en kreativ kampanj som inte bara visade vad teknikern gör utan även skapar uppmärksamhet i sociala medier och på mässor.

Uppdrag

byBrick Interface uppdrag var att arbeta fram ett kreativt koncept som både skulle fungera digitalt och på fysiska event. En mjukstartare kan göra stor skillnad genom att undvika kostsamma driftstopp och andra problem, och detta ROI-värde var ett viktigt budskap att visa upp i kampanjen.

Lösning

Vi ville skapa en oförglömlig upplevelse och valde därför att synliggöra nyttan med en mjukstartare genom en specialbyggd Virtual Reality-upplevelse. Istället för att prata om produkten ville vi att människor skulle få uppleva och känna produkten, eller snarare uppleva hur det är utan produkten.

VR-upplevelsen börjar med att användaren står i en hiss i Skrapan i Västerås. Först får personen åka en våning med mjukstartare, för att sedan höra en högtalarröst berätta hur den plötsligt kopplas ur. En sekund senare får de åka i en hårdstartande hiss. Närmare bestämt högt upp bland molnen på några sekunder!

För att ta det ett steg ytterliggare och skapa en snackis, riggade vi upp VR-lösningen i den riktiga hissen och lär förbipasserande människor komma in och testa. Den riktiga hissen lämnade aldrig bottenvåningen.

Sedan filmade vi människors reaktioner och använde filmen för att locka in besökare från sociala medier till kampanjsidan. För att skapa kontaktytor mellan besökarna och ABB byggde vi även en kalkylator där besökaren kunde se vinningen av att investera i en mjukstartare. Ett preliminärt resultat visas direkt på skärmen men man kan även beställa en djupare analys via e-mail. Under events kan ABB använda samma VR upplevelse i mässmontrarna för att locka besökare att prata om mjukstartare.

 

Resultat

 

 

ABB är pionjär inom banbrytande teknik och styr industriell digitalisering mot framtiden. Innovation står främst i allt de gör och mycket av den teknik som driver det moderna samhället har utvecklats av ABB. Med en historia som spänner över mer än 130 år är ABB verksamt i mer än 100 länder och sysselsätter cirka 136.000 personer.

byBrick Interface fick uppdraget att skapa en AR app som skulle användas i marknad- och säljsyfte. Applikationen skulle tillämpas av deras säljare som ett extra säljstöd och säljverktyg.

AR app för Kanthal
Jörgen Lannerstedt Creative Director
Johan Ekholm Project Manager