Interface Case Aroseken AR

AR-app för bostadsvisning

AR-app för bostadsvisning på plats

Utmaning
Aroseken är ett lokalt fastighetsbolag i Västerås som vill ligga i teknisk framkant när det gäller bostadsmarknaden. De har lätt för att ta till sig och våga testa nya teknik.

För Aroseken, som är en mindre aktör, är det viktigt att sticka ut bland konkurrenter. Inför marknadsföringen och försäljningen av deras nyproducerade bostäder i Gäddeholm i Västerås ville de skapa mervärde för kunderna under säljprocessen. Det var således viktigt för Aroseken att få deras kunder att förstå, visualisera och uppleva känslan av att vara på plats i miljön och att redan ha flyttat in i husen, innan de ens var byggda.

Uppdrag
Vårt uppdrag var att ta fram en AR-app där användaren skulle kunna placera ut sitt framtida boende på den riktiga tomten, och få upp den i verklig storlek på rätt plats. Detta för att köparen skulle kunna förstå hur området kommer se ut när det är färdigbyggt några år framåt i tiden, och på så sätt känna trygghet i sitt köp.

En annan viktig aspekt var att man som köpare av nyproducerade bostäder gärna vill kunna visa för vänner och släkt hur det kommer se ut när det är färdigt. Därför ingick det i konceptet att kunna placera ut det framtida boendet i dockskåpsstorlek på exempelvis vardagsrumsbordet. På så vis kan köparen när som helst gå på virtuell husvisning i AR med sina vänner, eftersom appen finns lättillgänglig i telefonen.

Lösning
Appen bygger på ARKit och är tillgänglig för iOS. Funktionaliteten låter användaren genom AR visualisera Arosekens nya radhus. Antingen hemma på bordet/golvet, ute på den faktiska tomten i verklig storlek eller på annan öppen yta. Den verkliga storleken ger möjlighet att gå runt i miljön och utforska interiör och planlösning.

I appen finns även information om området tillsammans med kontaktuppgifter direkt till säljansvarig. Användaren kan även ta screenshot och dela sitt framtida boende i sociala kanaler med vänner.

Huset är en högupplös 3D-modell där ljuset ändras efter rådande ljusförhållanden, vilket gör att användaren exempelvis kan se hur huset ser ut på natten.

Lösningen hänger ihop med VR-lösningen vi tidigare gjort för Aroseken med HTC Vive, vilken går att uppleva i Arosekens egna showroom i Västerås. Köparen kan därmed uppleva samma radhus men med två olika tekniker - AR för exteriör och VR för interiör.

Resultat
”VR gjorde att vi kunde erbjuda kunder att se interiören innan den var byggd, och med AR ges möjligheten att se exteriören i dess rätta miljö. Ett bostadsköp är för många den största affären man gör som privatperson och då gäller det för oss att kunna erbjuda trygghet och hjälpa till i beslutsfattandet. VR och AR tekniken gör det möjligt”, säger Johan Swensson, Marknadschef på Aroseken.

Appen lanserades genom ett PR-event på Stora Torget i Västerås, där bostadsköpare och journalister bjöds in för att testa appen. AR-appen togs emot bra från målgruppen och många tyckte att det var ett spännande sätt att få uppleva sin framtida bostad på.

”Vi är ett litet företag och ska vi över huvud taget överleva, så måste vi ligga i framkant - annars har vi inte en chans. Därför väljer vi att samarbeta med byBrick Interface i teknik- och konceptutvecklingen. Vi kan hus och byBrick kan teknik, vilket gör att vi länge samarbetat med roliga och kreativa projekt”, säger Johan Swensson.

Aroseken är en bostadsstiftelse som bygger hem och hyr ut lägenheter till staden och människorna som bor här. Ca 6 000 hus och lägenheter har det hunnit bli sedan starten 1956. Just nu växer framtidens Västerås fram på bland annat Nordanby Äng, Gäddeholm och Gotö, Barkarö.

ABB ville hitta ett sätt att använda den senaste tekniken för att väcka intresse för produkten, både hos potentiella kunder och för att nå ut till framtida medarbetare. För att kunna illustrera varför det är viktigt att kunna simulera verkliga händelser hjälpte byBrick ABB att skapa en VR-simulering.

VR-simulering för ABB
Erik Stridell Business Developer