
Förändringstakten i världen kommer aldrig att vara så långsam som den är nu. Just precis i den här sekunden. Samma sak gäller hastigheten och mängden av den information vi utsätts för dagligen - den kommer bara att fortsätta öka. Vad innebär detta egentligen för dig som marknadsförare? Hur kan du sticka ut i mängden och fortsätta vara relevant för dina kunder?
Vi omges konstant av ett enormt brus och det kan vara svårt att få nya kunder att se fördelarna med just ditt erbjudande. Därför måste din målgrupp uppleva värde omgående, annars struntar de helt sonika i ditt budskap, ditt innehåll eller din landningssida och går någon annanstans.
Och visst, det är sant att bruset är högljutt. Men det finns effektiva sätt att nå fram. Det handlar inte om att skrika högst eller förlita sig enbart på exempelvis storytelling, influencers, SEO eller rörlig media. Helt avgörande för din kommunikation är relevans.
Så hur blir du då relevant?
Relevans handlar om att ge din målgrupp rätt information vid rätt tidpunkt så att de kan fatta rätt beslut. Låter inte så svårt, eller hur?
Låt oss bryta ner den föregående meningen i fyra kategorier; målgrupp, information, timing och beslut.
Följ våra råd och din marknadsföring kommer att fungera som en vältrimmad symfoniorkester – och ge dig fler kontakter och ökad försäljning.
1. Målgrupp
Just nu finns det köpare där ute som letar efter just dig och din lösning.
Dina säljare bearbetar kunderna hela tiden och ni vet vilka som brukar göra affärer med dig. Men när du vill nå ut till nya målgrupper, på nya marknader och/eller med nya tjänster är målgruppsanalyser grundläggande.
Vilka grupper på LinkedIn eller Facebook diskuterar ditt område? Hur ser sökbeteendet ut på Google? Vilka nyckelpersoner påverkar din målgrupps köpbeslut? Målgruppsanalysen lägger grunden för hur du bör kommunicera, och i vilka kanaler.
2) Information
Din kund är kräsen och har ont om tid.
Rätt information i rätt kanal - möt dina kunder på deras villkor. Ibland krävs fördjupad text, en podcast, eller ett whitepaper. Film och animation är utmärkta för att ge en attraktiv och snabb introduktion till ditt erbjudande. Med bra manus, bildkvalitet och musik kan en film stärka ditt varumärkes emotionella värde rejält. En 10-sekundersfilm kan säga långt mer än tusen ord.
3) Timing
Håll koll på när din kund är i köpläge för ditt erbjudande.
Det kan ta tid att skapa relationer med nya kunder. Det gäller att vara uthållig, hålla ständig dialog och följa hur deras affärer utvecklas över tid. Det finns bra Marketing Automation-plattformar som hjälper dig att hålla dialogen med målgruppen kontinuerlig och relevant.
På så sätt kan du säkerställa att du finns i deras medvetande när de är i köpläge. Då gäller det att vara förberedd med ett lättförståeligt, paketerat erbjudande på din sida.
4) Beslut
Hur vet kunderna att de fattar rätt beslut när de köper av dig?
Hjälp din kund att ta beslut genom att låta andra kunderna berätta hur nöjda de är med hjälp av testimonials och kundcase på din webb.
Du kan låta kunderna själva bedöma värdet genom att lägga upp en [ROI kalkylator] där de kan testa olika utfall. Av vad? Jo, det som är mest relevant för deras verksamhet.
Då blir deras beslut relevanta och underbyggda, och du har hjälpt din kund hela vägen genom kundresan.
Kanske är människors strävan efter relevans ett sätt att filtrera bland all information. Vi blir allt snabbare på att byta Netflixserie eller scrolla förbi nyheter i flödet om det inte berör oss. Utbudet är ju ändå enormt, kanske finns något bättre runt hörnet?
Det här är verkligheten för marknadsförare i dag. Men tar vi kundens uppfattning om relevans på allvar och gör rätt insatser längs kundresan finns alla möjligheter att lyckas. Läs gärna om våra framgångsrika exempel på kreativ marknadsföring [här].
Vad kan du göra annorlunda för att vara mer relevant för din målgrupp?

Jörgen Lannerstedt är Creative Director på byBrick Interface. Med en bakgrund inom marknadsföring och kommunikation som spänner över tre decennier har Jörgen praktisk erfarenhet av alla typer av digitala kanaler och kreativa projekt.