
Ta hjälp av olika typer av data och aspekter för att förutse behoven på bostadsmarknaden
Ny teknik, digitalisering, urbanisering, demografisk förändring, ökat välstånd, klimatförändringar och hållbarhet är globala megatrender som förändrar vårt sätt att leva och trenderna sätter ofta fastigheter och bostäder i centrum. I de analyser som vi har gjort på byBrick Insight ser vi hur megatrenderna påverkar olika faktorer relaterade till bostadsmarknaden så som infrastruktur, befolkning, värderingar, arbete och fritid. Det finns dessutom mycket att lära genom att kombinera dataflöden.
Vi ser tex att intresset att flytta till hyresrätt är stort, framför allt bland de äldre, men många väljer att bo kvar i villan då kostnaden för en flytt till hyresrätt blir alltför stor. Samtidigt sitter många yngre familjer med barn kvar i lägenheter utan möjlighet att flytta till villa då utbudet på platsen man vill bo är litet eller för dyrt.
Viktiga aspekter i ett boende och platsen man väljer att bo på är för de flesta att det är en trygg och lugn omgivning. Därefter är det är viktigast att det finns kollektivtrafik och nära till grönområden och till jobbet.
Visa mig ditt hem och jag vet vem du är eller? Kanske det hellre ska uttryckas, visa mig ditt hem och jag vet vem du vill vara. Beroende på ens livssituation, ålder, intressen och värderingar skiljer sig behovet av bostad åt och för många fastighetsägare eller hyresvärdar kan det idag vara svårt att veta hur behoven ser ut för befintliga hyresgäster, men också kunna förutse hur kommande hyresgäster och deras behov av ny bostad kommer att se ut. Likaså hur de vill ha dialog med sin hyresvärd, vad de värderar högst hos sin hyresvärd osv.
Genom att kombinera data från olika källor både internt och externt, koppla det mot målgrupps- och beteendeanalys samt kunskap om trender, bostadsmarknaden och kommunikation kan byBrick Insight peka på de drivkrafter och önskemål som finns hos olika målgrupper. Dessutom använder vi geografiskt specifik data för att kunna få fram vad som gäller för respektive stad eller region som vi hjälper. Analyserna hjälper våra kunder att förstå vilka bostäder som behövs, vilka tjänster som efterfrågas och hur man når och kommunicerar med sina målgrupper på bästa sätt.